Abstract. The problem with this Flute Concerto in D Major KV Deest is that there’s no way of knowing how much of it is a Mozart fragment and what part of it is Musters’ own work. The following YouTube video description tells a lot about this composition and its alleged origin, but unfortunately that’s not enough. A piece of information like ‘Reconstruction: Anders Muskens‘ is a little bit vague: if you search for a fragment on NMA website, you’ll find where exactly Mozart left the piece unfinished and in what consists and where starts the restorer’s (e.g. Stadler’s) work.
Which ideas and themes are of Mozart’s? Just at the beginning of the KV deest, a passage reminds us of a phrase from Sonata KV 448 for two pianos, but the rest doesn’t sound so much Mozartean. The best movement is the second one, a tuneful Andante with some opera-like atmosphere, while the Finale (Rondo) is a bit disappointing and plain. Anyway, this work is not comparable with the two ‘official’ Mozart Flute concertos in terms of melodic quality and style and is rather more similar to Wendling Flute Concerto premiered in December 2016 (GUN 20, KV 284e or whatever you like to call it).
Segue da quest’articolo.
Vi sono insomma i presupposti per accostare Muskens a un altro interprete esperto di riscoperte vere e asserite, il compianto Dieter Klöcker. Passiamo ora all’ascolto dettagliato del Concerto KV deest, nell’esecuzione del flautista James Strauss. Il mozartiano incallito drizza subito le antenne perché già nelle prime battute, dopo l’enunciazione del tema (un coup d’archet prolungato che, anziché atterrare su una pausa, sfocia direttamente nel primo soggetto), c’è un chiaro richiamo a un passo della Sonata KV 448, 1° tempo, da tenere ben presente, seguito da una frasetta in salita che introduce il secondo tema e ne ricorda una del Concerto KV 313, cui pure è assegnata analoga funzione introduttiva. La garbata esposizione solistica e gli interventi intermittenti dell’orchestra sono perfettamente in linea con le consuetudini dell’epoca, ma lo stile e la condotta delle parti ci ricordano Mozart solo a tratti: quando, per esempio, gli archi intervengono a 3:42 con una scarica di festose acciaccature, quasi a complimentarsi per la perorazione solistica appena conclusa, si ha l’impressione di trovarsi davanti a un corpo estraneo.
Il secondo movimento è un piacevole e breve Andante con qualche discreto spunto melodico di intonazione operistica, mentre il Finale (Rondo) ha un tema piuttosto ordinario che, se togli un passaggio premonitore del Così fan tutte nella conclusione (una frase tratta direttamente dal duetto “Prenderò quel brunettino”), non suona particolarmente mozartiano. Da un confronto tra questo rondò e quello scoppiettante del KV 314, o tra gli altri due tempi e i rispettivi omologhi del KV 313 emerge chiaramente la superiorità dei concerti numerati. Il KV deest fa invece lo stesso effetto del GUN 20 di Wendling, già ampiamente discusso in precedenza: un’opera nella norma del tempo, senza sussulti particolari.
Restano poi i numerosi interrogativi che abbiamo già posto e qualche altra curiosità da soddisfare: quanta parte del frammento ci è pervenuta e quale parte del concerto è invece farina del sacco di Muskens? Se andate sul sito della Neue Mozart Ausgabe e provate a consultare composizioni mozartiane incompiute e completate da solerti restauratori come Stadler, per esempio, troverete regolarmente indicato, con tanto di nota a piè di pagina, il punto in cui Mozart ha staccato definitivamente la piuma dal foglio. Qui invece non è dato sapere nulla di più preciso: “Reconstruction: Anders Muskens” e basta.
(Continua)
It’s Anders here! perhaps I can answer some of your questions about the piece and the “reconstruction.” I feel like I would rather call what I produced a “re-imagining” rather than a “re-construction” based on the process and sources that I worked from.
Welcome Anders and thank you for replying to my post! Feel free to elaborate on this issue, as it’s very interesting!
Hope to hear from you soon 🙂
Mario
Perhaps you have some questions you’d like to ask me? i can provide some answers.
Yes, here are in summary the main questions I’ve asked myself on this composition:
1) Could you please tell me in what year the concerto fragments were discovered? I have looked for this information for a long time, but in vain.
2) I have read on this site that the fragments were recovered in Paris and Wroclaw. But which parts exactly of them were found in these two towns?
3) Approximately, how much of the music (themes, sections) belongs to the extant fragments and how much of it belongs to your completion?
4) What do you think about this concerto in terms of quality and style? Could it have been written by a Mozart contemporary (e.g. Wendling)?
5) Out of curiosity, do you know whether the project “Mozart Opera Omnia for flute” (see here), including the Concerto K. deest, is actually ongoing? I didn’t find any other news about it.
Please let me know 🙂